کد مطلب:1148 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:317

غسلهای مستحب
مسأله 651 ـ غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است و از آنجمله است:



1 ـ غسل جمعه. و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیك ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نیت ادا و قضا تا غروب جمعه بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نكند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آنرا بجا آورد، و كسی كه می ترسد در روز جمعه آب پیدا نكند می تواند روز پنجشنبه یا شب جمعه غسل را انجام دهد، در روایتی وارد شده است كه انسان در موقع غسل جمعه بگوید: اشهد ان لا اله الاالله وحده لاشریك له و ان محمداً عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین. و در روایت دیگر به سند موثق از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه در موقع غسل جنابت می گوئی: اللهم طهر قلبی و تقبل سعیی واجعل ما عندك خیرا اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین و در موقع غسل جمعه میگوئی : اللهم طهر قلبی من كل آفة تمحق دینی و یبطل به عملی اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین.



2 ـ غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهای طاق. مثل شب سوم و پنجم و هفتم ولی از شب بیست ویكم مستحب است همه شب غسل كند، و برای غسل شب اول و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم و بیست وهفتم و بیست ونهم بیشتر سفارش شده است. و وقت غسل شبهای ماه رمضان تمام شب است و بهتراست غسل را مقارن بین نماز مغرب و عشا بجاآورد. و نیز مستحب است در شب بیستوسوم غیر از غسل اول شب، یك غسل هم در آخرشب انجام دهد.



3 ـ غسل روز عید فطر وعید قربان. و وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر است آنرا پیش از نماز عید بجا آورد.



4 ـ غسل شب عید فطر. و وقت آن از اول مغرب است تا اذان صبح، و بهتر است در اول شب بجا آورده شود.



5 ـ غسل روز هشتم و نهم ذیحجه. و در روزنهم بهتراست آن را نزدیك ظهر بجاآورد.



6 ـ غسل روز اول و پانزدهم و بیست و هفتم و آخر ماه رجب.



7 ـ غسل روز عید غدیر. و بهتر است پیش از ظهر آن را انجام دهند.



8 ـ غسل روز بیست و چهارم ذیحجه.



9 ـ غسل روز عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذی قعده.



10 ـ غسل دادن بچه ای كه تازه به دنیا آمده.



11 ـ غسل زنی كه برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال كرده است.



12 ـ غسل كسی كه در حال مستی خوابیده.



13 ـ غسل كسی كه جائی از بدنش را به بدن میتی كه غسل داده اند رسانده .



14 ـ غسل كسی كه در موقع گرفتن خورشید و ماه نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتی كه تمام ماه و خورشید گرفته باشد. بلكه احتیاط وجوبی در این صورت آوردن غسل است.



15 ـ غسل كسی كه برای تماشای دار آویخته رفته و آنرا دیده باشد. ولی اگر اتفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش بیفتد یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نیست.



مسأله 652 ـ پیش از داخل شدن در حرم مكه، شهر مكه، مسجد الحرام، خانه كعبه، حرم مدینه، شهر مدینه، مسجد پیغمبر و حرم امامان علیهم السلام، مستحب است انسان غسل كند، و اگر در یك روز چند مرتبه مشرف شود یك غسل كافی است، و كسی كه می خواهد در یك روز داخل حرم مكه و مسجد الحرام و خانه كعبه شود اگر به نیت همه یك غسل كند كافی است، و نیز اگر در یكروز بخواهد داخل حرم مدینه و شهر مدینه و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله شود یك غسل برای همه كفایت می كند، و برای زیارت پیغمبر و امامان از دور یا نزدیك، و برای حاجت خواستن از خداوند عالم و همچنین برای توبه و نشاط به جهت عبادت، و برای سفر رفتن خصوصاً سفر زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام مستحب است انسان غسل كند، و اگر یكی از غسلهائی را كه در این مسأله گفته شد بجا آورد و بعد كاری كند كه وضو را باطل می نماید مثلاً بخوابد غسل او باطل می شود، و مستحب است دوباره غسل را بجا آورد.



مسأله 653 ـ انسان نمی تواند با غسل مستحبی، كاری كه مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد.



مسأله 654 ـ اگر چند غسل بر كسی مستحب باشد، و به نیت همه یك غسل بجا آورد كافی است.